HEM     FÖRENINGEN     HEMBYGDSGÅRDEN     KALENDER       STYRELSEN      KONTAKT     BILDER OCH AKTIVITETER     LÄNKAR

BILDER & AKTIVITETER  2011

Bilder och aktiviteter tidigare år:
2007      2008     2009   2010    2011
Årsmötet 2011 Boohästen, tillverkas åter i Boo Påskliljekaféet öppnade  den 16 april Lyckad vårsäsong 2011 Avslutningsresa för torpcirkeln vårterminen 2011
Försommarevenemang  Olas gäng den 13 juli Loppis och auktion 2011  Onsdagscaféer 2011 Sommarfesten
Studiecirkelns höstresa Julfint i museet

Boohästen, bygdens symbol och souvenir, tillverkas åter i Boo.

Det var på slutet av 1800-talet som leksakshästar började tillverkas i Pålsmossen.  Torpet uppodlades och stugan byggdes under 1850-talet av Anders-Petter Bror och hans hustru Sara-Lotta Olsdotter. Anders-Petter var en skicklig snickare som tillverkade tröskverk, möbler, husgeråd, vävstolar, likkistor och mycket annat. Även en och annan leksak blev det, bl.a. trähästar. Men sonen Axel tog snart över hästtillverkningen. Hans alster fick en stor kundkrets och några av hans hästar finns ännu kvar i bygden. Axel dog i Pålsmossen 1911.

Även på Boo slott finns en av Axels hästar kvar. Den är från Hugo och Carl Hamiltons barndom. På 1960-talet hittade friherrinnan Greta Hamilton den och fick idén till en souvenir och en nyproduktion togs upp av Örebro Läns Hemslöjd. Men den tillverkades utanför Boo socken under många år.

Från år 2008, efter ca hundra år, görs Axel Brors Pålsmossahäst åter i Boo. Det är nu Stig Malteskog i Fågelhult, Hjortkvarn som, efter sin pensionering som skogvaktare, tagit upp tillverkningen .  Stigs Boohäst är en exakt kopia av torparens häst som finns på Boo slott.

Man kan köpa den hos Boo hembygdsförening eller av Stig Malteskog

Boo hembygdsförening ger i vår ut en enkel broschyr om Boohästen. Den följer med gratis vid köp av häst. Annars 10 kronor.

Uppdaterad 2011-04-20      Webbmaster