HEM     FÖRENINGEN    HEMBYGDSGÅRDEN     PROGRAM       STYRELSEN     KONTAKT    BILDER OCH AKTIVITETER     LÄNKAR

BILDER & AKTIVITETER  2018

2007      2008     2009   2010   2011    2012   2013    2014   2015    2016  2017   2018
Årsmötet 2018 Miljöpriset 2017 Påskliljecaférna 2018 Gäster - bussresenärer Torpvandring den 6 maj
Hemvändardagen Besök av radio Örebro Sommarens loppis Sommarens onsdagscaféer Midsommar i Boo
Sommarfesten 2018 Torpvandringen i augusti Sköllerstabokens 40-årsjubileum
40-årsjubileum med stipendieutdelning

Utgivningen av den första delen i bokserien om Sköllerstabygden för 40 år sedan firades söndagen den 23 september hos Pålsboda Förr och Nu.  Böckernas redaktör, Margit Werner, samt tre medförfattare, Ingrid Söderberg, Arne Holmer och Sören Klingnéus deltog. De berättade minnen från arbetet med böckerna, om att nytt material dykt upp, som till sist resulterat i fyra böcker.

Sköllerstabygdens fond för forskning om hembygden bildades när sista boken kom ut. Representanter från hembygdsföreningarna i Sköllersta, Svennevad och Boo ingår i stipendiekommittén.

I kaffepausen överraskade vi studiecirkeln Pålsboda Förr och Nu med utdelning ur fonden. Anledning: Att uppmärksamma deras arbete med dokumentation av Pålsboda genom skalenliga modeller. En check samt diplom överlämnades till cirkelns ordförande Lars-Göran Andersson av Hans Bengtsson och Anna-Carin Schelin.    .

Författarna Arne Holmer, Ingrid Söderberg, Margit Werner samt Sören Klingnéus. Margit håller upp ett foto på Ann-Sofie Lindsten, som var den som påbörjade arbetet med bokserien om Sköllerstabygden.

Åhörare, några av dem anhöriga till Ann-Sofie Lindsten
Man kunde köpa böckerna av Lars-Erik Holmstrand.

Ingrid Söderberg var siste talare

Text och foto: Catharina Ingjald