BILDER & AKTIVITETER  2012

2007      2008     2009   2010   2011    2012
 Årsmötet 2012 Barnutställning Torpvandringen den 6 maj Museet invigs med fanfar Bygdekören övar
Onsdagscaféer 27 juni och 4 juli Onsdagscaféerna  11 och 18 juli Onsdagcaféet 25 juli Högsjö Brukssextett 1 augusti Torpvandring 19 augusti
Studiecirkelns bussresa Sommarfesten Styrelsen på utflykt

Rapport från årsmötet 2012

Det blev ett fåtal medlemmar som samlades till årsmöte i Kyrkhaga den 11 mars. Influensan grasserade i Hjortkvarn och höll många hemma i sjuksängen.

Årsmötesförhandlingarna genomfördes dock med Ingvar Gustavsson som ordförande och Sylvia Allansson som sekreterare.  Göran Andersson hade avsagt sig omval som styrelseledamot. Till ny ledamot valdes Birgitta Jonsson. Daniel Kullman avgick som suppleant och eftersom inget förslag på efterträdare fanns är en suppleantplats vakant.  För övrigt inga förändringar i styrelsen efter konstitueringsmötet en vecka senare.

Den utlovade sång- och musikunderhållningen uteblev på grund av sjukdom. Mötet avslutades med kaffe, årsmötestårta och trevlig samvaro runt bordet.

Verksamhet  2010.

Verksamhetsberättelse för år 2011 i Boo hembygdsförening

Årsmötet.

Föreningens årsmöte den 21 mars samlade ett trettiotal medlemmar.

Till ordförande för årsmötet valdes Ingvar Gustavsson och till sekreterare Sylvia Allansson.

Det blev inga förändringar i styrelsen. Man tog upp att en utökning och föryngring i styrelsen så småningom kommer att bli nödvändig.

Påskliljecaféer med kakbuffé och konserter.

En varm vår efter en kall och snörik vinter gjorde att påskliljorna var nyutslagna vid öppnandet och värmen höll i sig och lockade många besökare till caféet. Man började den 16 april och hade öppet fem helger. Årets utställning bestod av korsstygnsbroderier.

Söndagen den första maj anordnades kakbuffé med bröd bakat av Gunvor Johansson och Birgitta Jonsson. Detta slog så väl ut att det kommer att bli en ny tradition.

Två konserter i Boo kyrka drog stor publik som fyllde hela kyrkan. Den 7 maj var det One Way Brothers som underhöll med musik i Elvisstil. Trivselkören med förstärkning av tre körer avslutade som vanligt vårens påskliljecaféer. I samband med konserten hyllades körledaren Kristina Algotsson med en gåva ur Boofonden, som överräcktes av Carl-Hugo Hamilton.

Torpvandring.

Den 21 maj genomfördes en torpvandring med skyltnedslagning vid Nerhammar och på några platser i Gryt. Ett trettiotal personer, många med anknytning till Grytstrakten, deltog.

Hemvändardagen.

Ett 80-tal hemvändare deltog på pingstdagen då det åter var dags att mötas i Boo. Efter gudstjänsten i kyrkan träffades man som vanligt på skolgården där kaffe serverades i strålande solsken och sommarvärme.

Sommarcaféer.

Årets sommarcaféer öppnade den 18 juni och var öppna lördagar och söndagar samt midsommarafton fram till den 20 augusti. Fina hantverk hade som vanligt lämnats in till försäljning. Det rättvisemärkta kaffet med hembakat bröd är mycket populärt bland gästerna.

Midsommarafton.

Några hektiska arbetstimmar blev det för ett tiotal aktiva föreningsmedlemmar som hjälpte till med serveringen efter midsommarfirandet vid slottet. Ca 300 personer bjöds på kaffe på skolgården. Familjen Hamilton står för kostnaden.

Onsdagscaféer.

Årets sex onsdagskvällar har varit mycket populära och dragit stor publik. Varma kvällar och trevliga underhållare har bidragit. Fyra musikkvällar, en kåseri- och en berättarkväll stod på programmet.

Veteranbilsträff.

Den 10 juli gästades vi som vanligt av Nerikes Fordonshistoriker som ställde upp sina bilar vid slottet. Rolf Wiking berättade om Boo herrgårds historia och guidade gästerna i kyrkan. Sedan serverades kaffe i kyrkskolan

Auktion och loppis.

Den 16 juli hölls den årliga auktionen med loppis. Utropare var Rolf Wiking. Den dagen säljs alltid mycket hantverk samt kaffe och korv. Dagen gav ett relativt bra tillskott i föreningskassan.

Sommarfest.

Sommarsäsongen avslutades som vanligt med en fest. Även denna dag, den 21 augusti, bjöd på sommarvärme. Lena och Gänget från Ställdalen underhöll med mycket uppskattad musik.

Tackfika.

Alla som hjälper till på olika sätt vid sommarens evenemang bjuds på smörgåstårta i kyrkskolan när säsongen är slut. Det här året skedde träffen den 2 september.

Höstfest.

Föreningens höstfest firades den 16 oktober i Kyrkhaga. Bo Fransson visade ett ljud- och bildspel om Jussi Björlings liv.

Julmarknad.

Andra helgen i advent var det dags för årets julmarknad. Det såldes hantverk av fin kvalité och kaffegästerna njöt av gott kaffe och glögg i vår gamla skola. Det nyinredda museet var julpyntat helgen till ära.

Övrigt.

Flera gruppresor, som besökt Boo, har beställt och blivit serverade kaffe i skolan. Många har även önskat guidning i kyrkan.

Museet har under sommaren fått en rejäl och välbehövlig upprustning. Invigning ska ske på hemvändardagen 2012.

Studiecirkeln om torp och gårdar i Boo har fortsatt med ett drygt tjugotal deltagare. En vår- och en höstutflykt har gjorts. Kennert Allansson har varit ledare även det här året.

Föreningen har deltagit i nationaldagsfirande och marknadsdag i Hjortkvarn. Evenemang som anordnas av Hjortkvarns Byaråd.

Hembygdskalendern för 2012 presenterades den 12 november i Sockenstugan Sköllersta.

Tema "Två järnvägsepoker i vår bygd". Utdelning ur Sköllerstafonden till Annelie Liljebjörn gjordes vid den sammankomsten. Hon belönades för ett examensarbete om Fattigvården i Svennevad på 1800-talet.

Styrelsen har under året varit samlad 10 gånger.

Uppdaterad 2012-05-14      Webbmaster