HEM     FÖRENINGEN     HEMBYGDSGÅRDEN     KALENDER       STYRELSEN      KONTAKT     BILDER OCH AKTIVITETER     LÄNKAR

BILDER & AKTIVITETER  2011

2007      2008     2009   2010   2011
Årsmötet 2011 Boohästen, tillverkas åter i Boo  Påskliljekaféet öppnade  den 16 april Lyckad vårsäsong 2011 Avslutningsresa för torpcirkeln vårterminen 2011
Försommarevenemang

Årsmötet den 13 mars 2011.

Ett tjugotal personer infann sig på årsmötet i Kyrkhaga. Till årsmötesordförande valdes Ingvar Gustavsson med Sylvia Allansson som sekreterare.
       Det blev omval på alla poster så styrelsen blir oförändrad under det nya föreningsåret. Sylvia och Ingvar förärades var sin vårblomma efter förhandlingarna.
      Även Birgitta Jonsson och Catharina Ingjald fick blommor som tack för arbete under 2010. De överräcktes av ordföranden Hans Bengtsson.
      Årsmötet avslutades med lottdragning, kaffe och hembakat bröd samt en gemytlig samvaro runt borden.

Verksamhet  2010.

Styrelsemöten. Styrelsen har sammanträtt 8 gånger

Boo-filmerna Föreningsåret inleddes i februari med, att på mångas begäran, visa de två Boo-filmerna. Forum var fullsatt av intresserade åskådare varav många naturligtvis var f.d. Boo-bor.

Årsmötet 2010. Föreningens årsmöte den 21 mars samlade ett trettiotal medlemmar.

Till ordförande för årsmötet valdes Åke Lindberg och till sekreterare Sylvia Allansson.

Det blev förändringar i styrelsen detta år på grund av att Daniel Kullman bett att få avgå som ordinarie i styrelsen. Valberedningen föreslog att suppleanten Ulla Kraftling går upp som ordinarie och att Daniel Kullman blir suppleant och detta klubbades sedan mötet svarat ja. Efter förhandlingarna avtackades Daniel Kullman med blommor och presentkort för alla år som styrelseledamot och kassör.

En mycket uppskattad underhållning av Peter Hayward och Jan Franzon med musik på piano, tenorsaxofon och klarinett samt diktläsning av Ulla-Britt Lennqvist avslutade årsmötet.

Vid ett styrelsemöte den 30 mars valdes Ulla Kraftling till kassör.

Hemvändardagen. Ett 70-tal personer deltog i pingstdagens hemvändardag. Efter gudstjänsten i kyrkan, där Svennevads kyrkokör sjöng under Per-erik Wiktorps ledning och kyrkoherde Kenneth Wachenfeldt predikade, vandrade man upp till kyrkskolan och bänkade sig kring borden.

Hans Bengtsson hälsade gästerna välkomna. Kenneth Wachenfeldt underhöll med några sånger till gitarr och han passade då på att tacka Birgitta Jonsson och Ulla Kraftling, dagens ”kökspersonal”, för det hembakade brödet och goda kaffet.

Påskliljecaféerna. En kall vår gjorde att det kom något färre besökare till caféet. Årets utställning bestod av köksbroderier. Man började den 17 april och hade öppet fyra helger som avslutades av Trivselkörens traditionella konsert i Boo kyrka.

Hallsbergsmässa. I april deltog föreningen i Hallsbergsmässan tillsammans med hembygdsföreningarna i Svennevad och Sköllersta sant studiecirkeln Pålsboda förr och nu.

Kontaktgruppsträff. Den 4 maj var det föreningens tur att stå för träffarna med hembygdsföreningarna i Svennevad, Sköllersta, Yxhult, Kumla och Hallsberg. Gästerna blev guidade i Boo kyrka av Rolf Wiking och sedan intogs smörgåstårta under samkvämet i kyrkskolan.

Torpvandring. Den 8 maj genomfördes en torpvandring till Djursnästorpsområdet. Man satte då ut skyltar vid åtta torplämningar.

Sommarcaféerna. Söndagen före midsommar öppnades sommarcaféet som hölls öppet alla helger, samt midsommarafton, fram till 22 augusti. Vi sålde som vanligt en mängd fina hantverk som tillsammans med kaffeförsäljning gav föreningen en bra inkomst.

Midsommar. Liksom föregående år ordnades kaffeservering vid kyrkskolan efter midsommarfirandet vid Boo slott. Vackert väder och besök av många firare.

Onsdagscaféer. Sex onsdagscaféer med varierande innehåll har hållits. Presentation av informationsskyltar, guidning i kyrkan, två kåserikvällar och två musikkvällar har stått på programmet. Årets programval och tur med vädret drog mer publik än andra år.

Besök av veteranbilar. Den 11 juli, en av sommarens varmaste dagar, kom Nerikes Fordonshistoriker på besök och parkerade sina fina bilar vid slottet. Kaffe och dricka gick åt i mängder vid kyrkskolan den dagen.

Sommarauktion med loppis. Auktion och loppis anordnades den 17 juli. Det här året hade vi otur med vädret. En regnskur strax före första utropet skrämde bort en hel del besökare. Trots detta gick dagen med vinst.

Sommarfest. På sommarfesten den 8 augusti underhöll två medlemmar från Ola och Gänget, Tage Aronsson och Ola Johansson, med blandad musik.

Bussresa till grannlänen. I samarbete med hembygdsföreningarna i Svennevad och Sköllersta gjordes en resa till Östergötland och Sörmland. Ljusfallshammars lantbruksmuseum, Hävla kvarn och Sävstaholms slott besöktes. Lunch intogs på Reijmyre värdshus och eftermiddagskaffe i Västra Vingåkers hembygdsgård Viala, där några av föreningens medlemmar tog hand om resenärerna.

Tackfika.  Som vanligt samlades alla som hjälpt till under sommarens evenemang en eftermiddag i september runt kaffebordet i Boo skola. Birgitta Jonsson hade som vanligt gjort fina smörgåstårtor och Catharina Ingjald betonade i sitt tack hur viktiga medhjälparna är för att föreningen ska kunna genomföra sommarens olika evenemang.

Höstfest. Pastor Hans–Erik Hägg från Snavlunda underhöll med Elvismusik i Kyrkhaga den 17 oktober. Ett fyrtiotal personer njöt av musiken och de tänkvärda orden.

Hembygdskalendern 2011.  Presentation och premiärförsäljning av 2011 års kalender med temat ”kommunikationer” skedde i Pålsboda församlingshem den 13 november med ett 40-tal närvarande. Kalenderns framsida pryds detta år av en bild på järnvägsbron i Pålsboda med Gästis i bakgrunden, taget en vacker vårdag av Kurt Gustavsson.

Julmarknad.  Andra helgen i advent avslutades föreningsåret med julmarknad i Boo skola. Fint hantverk av skilda slag blev lämpliga julklappar åt besökarna.

Studiecirkel. Den studiecirkel som pågått i några terminer har fortsatt under vintern och våren i Filadelfia. Man har även gjort intressanta utflykter till platser som behandlats på träffarna.

Förutom dessa evenemang har föreningen deltagit i nationaldagsfirande i Forum och marknaden ”Naturens skafferi” på kvarnbacken Hjortkvarn i samarbete med Byarådet.

Hjortkvarn den 13 mars 2011.

Uppdaterad 2011-03-22      Webbmaster