BOO

HeMBYGDSFÖRENING

NÄRKE

(Det finns även en Boo hembygdsförening i Nacka kommun,   www.hembygd.se/boo)

HEM      FÖRENINGEN      HEMBYGDSGÅRDEN      PROGRAM     STYRELSEN     KONTAKT     BILDER FRÅN VERKSAMHETEN  2007-2018   LÄNKAR

, ,

Torpvandringen i augusti

Den 19 augusti genomfördes årets andra torpvandring med ett tjugotal deltagare. Nedre Gryts hammare, Hjortmon, Emtsäter, Brotorp – Emma, gamla platsen samt Apelmon märktes ut med skyltar. Kennert hade förberett med utförliga häften och såg till att det blev en lika intressant dag som vanligt. Här följer några bilder tagna av Anders Jonsson.

Samling i skogen
Här ska skylten ned
Vid Hammaren
Vacker fikaplats
Sommaren onsdagscaféer
Fem onsdagar med varierande program har nu avverkats under härliga sommarkvällar i Boo. Ett intressant kåseri med Björn Palmkvist inledde. ”Mitt liv som polis och journalist” var hans ämne. Publikrekord slogs onsdagen därpå då familjebandet The Country Ridge drog igång sin medryckande countrymusik. Så mycket sämre när det gällde håll igång blev det inte onsdagen efter, då Folkessons gitarrer bjöd på underhållning. Härlig stämning och stor publik även då. En lugnare, men trevlig kväll med kända diktare och deras visor fick vi njuta av då trubaduren Roine Lindström besökte oss näst sista onsdagen.  Hässleby-Anders med hemlig gäst avslutade säsongen. Gästen visade sig vara ”Vibygubben”, Ingvar Björk, som läste dikter och berättade historier på närkingska mellan Anders´ dragspelslåtar. En verkligt uppskattad avslutning på onsdagscaféerna!
Björn Palmqvist. Om att vara polis och journalist.

Kvällens publik
The Country Ridge håller igång
Folkessons med härlig blandning av musik
Publikbild
Visafton med Roine Lindström
Hässleby-Anders sist ut
Viby-gubben, fattig bonddräng
                                                Text och bild Catharina Ingjald

Försommar med torpvandring, bussgäster och hemvändardag

Den första torpvandringen sydost om Boo har avverkats med ett tjugofemtal deltagare i vackert väder.

Vi har även haft grupper med bussresenärer på besök vid fyra tillfällen.  Beställda smörgåsar med kaffe och kaka var framdukat i skolan och man fick guidning där och i kyrkan. Stig M, Ingvar G och Lennart Ö har turats om att guida. Mycket intresserade gäster som förundrade sig över allt det vackra i Boo.

Hemvändardagen firades som vanligt på pingstdagen med gudstjänst i kyrkan och sedan kaffe och gemytlig samvaro vid skolan. Strålande sol även den dagen och återseendets glädje som vanlig stor runt borden på skolgården.

Vår fina planschutställning har funnits kvar under försommaren till allas glädje.

Här några bilder från försommarens tre evenemang.

Våra fikasugna bussgäster njöt av de goda smörgåsarna som serverades i skolsalen.
Den här dagen var det PRO-are från Kumla som besökte Boo skola och kyrka.
Skyltning av grunden efter Lövfallsstugan. Gunborg Sjökvist och Ingvar Gustafsson hjälptes åt.
Ämtstugans skylt avklarad.
Torpvandring ger aptit och man får naturligtvis en stunds trevligt samvaro när man intar sin matsäck.
Hemvändare i glatt samspråk vid kaffeborden.
Syskonen Elsie Karlsson och Kjell Everlid säger hej för den här gången. I bakgrunden Håkan Molin.

Text och bilder: Catharina Ingjald

Årsmötet 2018
Den 17 mars hölls föreningens årsmöte i Kyrkhaga.
Tyvärr mycket dåligt deltagande. Ingvar Gustafsson valdes till årsmötesordförande med Anders Jonsson som sekreterare. Det blev omval på alla styrelseposter men ett nyval gjordes, då vi beslutat att utöka styrelsen med en ordinarie ledamot.  Det blev Lennart Östman som valdes på ett år. Mötet avslutades med en gemytlig fikastund och dragning på lotteriet med kaffebordets vårblommor.
Ordförande var Ingvar och Anders var sekreterare
Kristina skötte köket
,

Julhälsning

Föreningsåret 2018 är tillända med julmarknad som avslutning. Vi tackar er som besökt våra sammankomster och önskar alla en skön helg. De som är medlemmar i föreningen får tidningen Mosippan i slutet av februari och första sammankomsten är årsmötet i mars.

Boo hembygdsförening önskar alla

God Jul och Gott Nytt År och hoppas på återseende.

Julmarknaden är över. Här kommer några bilder.
Handmålade korgar till salu
Mycket att välja på
Nöjda fikagäster
Ulla och Lennart vid kassan, Margareta serverar

40-årsjubileum med stipendieutdelning

Utgivningen av den första delen i bokserien om Sköllerstabygden för 40 år sedan firades söndagen den 23 september hos Pålsboda Förr och Nu.  Böckernas redaktör, Margit Werner, samt tre medförfattare, Ingrid Söderberg, Arne Holmer och Sören Klingnéus deltog. De berättade minnen från arbetet med böckerna, om att nytt material dykt upp, som till sist resulterat i fyra böcker.

Sköllerstabygdens fond för forskning om hembygden bildades när sista boken kom ut. Representanter från hembygdsföreningarna i Sköllersta, Svennevad och Boo ingår i stipendiekommittén.

I kaffepausen överraskade vi studiecirkeln Pålsboda Förr och Nu med utdelning ur fonden. Anledning: Att uppmärksamma deras arbete med dokumentation av Pålsboda genom skalenliga modeller. En check samt diplom överlämnades till cirkelns ordförande Lars-Göran Andersson av Hans Bengtsson och Anna-Carin Schelin.

Författarna Arne Holmer, Ingrid Söderberg, Margit Werner samt Sören Klingnéus. Margit håller upp ett foto på Ann-Sofie Lindsten, som var den som påbörjade arbetet med bokserien om Sköllerstabygden.
Åhörare, några av dem anhöriga till Ann-Sofie Lindsten.
Man kunde köpa böckerna av Lars-Erik Holmstrand.
Ingrid Söderberg var siste talare

Sommarfesten

Denna varma sommarsäsong avslutades med Hembygdsgårdarnas dag och Sommarfest eftermiddagen den 6 augusti. I samband med detta uppmärksammades Kerstin och Stig Malteskog, Sylvia och Kennert Allansson samt undertecknad med Hembygdsförbundets hedersnål, diplom och blommor som utmärkelse för mångårigt arbete i föreningen. Det var länsförbundets ordförande Ingela Oxelgren som läste upp motiveringen och överlämnade detta. Även en gåva från vår förening överlämnades av ordförande Hans Bengtsson. Byledraget underhöll med blandad musik och inslag av allsång. Drygt nittio besökare njöt av sommarsol, musik och den sköna miljön vid skolan.

Byledraget underhåller
Publik i solskenet
Vi som fick utmärkelse
Text Catharina Ingjald         Foto Catharina Ingjald och Lennart Östman

Sommarens loppis

Den 21 juli hade vi loppis på skolgården med 28 försäljare. En som vanligt denna sommar mycket het dag. Ändå mycket folk och trevlig stämning. Stora och små fynd gjordes säkert, men halva nöjet när man går runt vid borden är nog att träffa bekanta och sedan ta en kopp kaffe eller korv med goda vänner i skuggan. I skolsalen såldes en hel del av de fina hantverksalstren.

Loppisdamer
Loppisgäster
Hasse B och Lennart K säljer
Fint hantverk
Ulla och Kristina vid kassan

Besök av radio Örebro

Den 5 juli besökte radio P4 Örebro oss för en direktsänd förmiddag om Boo som utflyktsmål. Två unga duktiga reportrar, Emelie Pless och Nick Strömgren, skötte ruljangsen med intervjuerna och teknikern Henning Lymar fanns i sändarbussen. Om skolan, museet, kyrkan, slottet och värdshuset Boo Natur fick vi, några deltagare från föreningen samt kocken berätta. En intressant och rolig upplevelse att vara med om och se hur bra det fungerar med så duktiga och vana reportrar.

Här förbereder Emelie och Nick sändningen
Hans ska snart berätta om Boo hembygdsförening i Nicks mikrofon.
 Nyheter på radion och Emelie och Nick hinner planera nästa steg i sändningen.
 Emelie intervjuar Stig om Boo fideikommiss, ett nytt ord för henne.
 Hans ska överlämna en Boo-häst som tack för en trevlig dag.

MIDSOMMAR I BOO

.På midsommarafton var det dukat med välfyllda kaffekannor, kaffekoppar och brickor med bullar och kakor för gäster som väntades från dansen kring midsommarstången vid slottet. En regnskur gjorde att många kom tidigt från dansen för att ställa sig i kö för kaffe och att få sittplats i tältet eller i skolan. Vädret blev bättre så Tina, med ackompanjatör på dragspel, som först spelat till dansen vid slottet, underhöll med några sommarlåtar. En trevlig dag, trots det ostadiga vädret, med många bekanta ansikten bland gästerna.  Midsommardagen var det bättre väder och lockade många att ta sig en utflykt till Boo.

Midsommarfika i tältet

Sju sorters kakor i museet
Sommarsånger till kaffet

......

Påskliljecaféernas två helger är nu över med många besökare. Den fina utställningen av våra skolplanscher blev mycket populär, med många igenkännanden från folk som gick i skolan på 60-talet och tidigare, innan modernare undervisningsmaterial tog över. .
Se bilder från påskliljecaféerna >>>
Du är besökare nr: (från 2010-04-20)

Enligt statistikkartan besöks sidan främst av svenskar, men även av många bosatta i Tyskland. Förvånande är att så många tittar in på sidan ända borta i Californien och t.o.m. i Brasilien.       Se kartan>>>

Enligt ett annat sätt att räkna besöktes sidan 25 051  gånger under 2017.

Medlem i föreningen blir du genom att sätta in 100 kr (familjemedlemskap 150 kr) på bankgirokonto 649-7648
De som har gamla bilder från Boo-Hjortkvarnsbygden; Låt oss få se dem!  Det är uppskattat av många.  Vi tar mycket gärna emot fler bilder
.  I Flera insända gamla bilder.
Några fina bilder från den gamla miljön på Boo. Bl.a dess trädgård.

Vi söker mer information om dem. Se här >>>

..
Kerstin Gunnarson med anor från Boo har lämnat ett knippe bilder och intressant text.
Sockenstugan med Kerstins far  och farmor på1930-40-talet
Se mer här >>>

Catharina Ingjald har lämnat in en bild från sitt barndomshem på 1940-talet, Klockargården i Boo.     Se här >>

Vi tackar också.....

Bernt-Olof och Inger Olsson som har lämnat konfirmationsbilder från anno dazumal. På bilderna finns bl.a. deras släktingar från Fågelhult i början av 1900-talet. Se här >>

Ingvar Boo är en återkommande leverantör av gamla fina bilder. Nu har Ingvar lämnat foton från Svalnäs från förra sekelskiftet, - och bifogar utmärkt text. Här ser du bilderna>>

Även Åke Edengren har lämnat in en mängd bilder. Se dem här >>

,

Läs vår tidning MOSIPPAN på nätet, nr 1, 2017 >>>

Tidigare nummer:

nr 1  2016  >>>

,nr 1,  2015 >>>

Boohästen, bygdens symbol och souvenir, tillverkas åter i Boo.

Det var på slutet av 1800-talet som leksakshästar började tillverkas i Pålsmossen.  Torpet uppodlades och stugan byggdes under 1850-talet av Anders-Petter Bror och hans hustru Sara-Lotta Olsdotter. Anders-Petter var en skicklig snickare som tillverkade tröskverk, möbler, husgeråd, vävstolar, likkistor och mycket annat. Även en och annan leksak blev det, bl.a. trähästar. Men sonen Axel tog snart över hästtillverkningen. Hans alster fick en stor kundkrets och några av hans hästar finns ännu kvar i bygden. Axel dog i Pålsmossen 1911.

Även på Boo slott finns en av Axels hästar kvar. Den är från Hugo och Carl Hamiltons barndom. På 1960-talet hittade friherrinnan Greta Hamilton den och fick idén till en souvenir och en nyproduktion togs upp av Örebro Läns Hemslöjd. Men den tillverkades utanför Boo socken under många år.

Från år 2008, efter ca hundra år, görs Axel Brors Pålsmossahäst åter i Boo. Det är nu Stig Malteskog i Fågelhult, Hjortkvarn, som efter sin pensionering som skogvaktare, tagit upp tillverkningen. Stigs Boohäst är en exakt kopia av torparens häst som finns på Boo slott.

Man kan köpa den hos Boo hembygdsförening eller av Stig Malteskog

Boo hembygdsförening har gett ut en enkel broschyr om Boohästen. Den följer med gratis vid köp av häst. Annars 10 kronor.

Stora stenen nere i slottsparken vid Boo

Hugo Adolf Hamilton lät framforsla och resa denna obelisk år 1859
Mer  information om stenen >>>
..här bröt man Kungsstenen ur klippan >>

Det kom ett brev med ett gammalt manuskript.  En historisk tillbakablick på den  kommunala utvecklingen av Boo socken, sammanställd av statarsonen Olle Johansson, född och uppvuxen på Boskulla ägor i Boo >>

MINNESORD  Birgitta Jonsson >>>

En vandring på Boo kyrkogård

En vandring mellan husen vid Boo slott

Höstpromenad vid Boo slott

Hjortkvarns centrum, snövintern 2010

Nybyggnationen vid Boo skola 2015.

Följ bygget i en bildserie>>

Du är besökare nr:  (från 2010-04-20)                                          Webbmaster                 Uppdaterad 2018-12-11   Statistik