BOO

HeMBYGDSFÖRENING

NÄRKE

(Det finns även en Boo hembygdsförening i Nacka kommun,   www.hembygd.se/boo)

HEM      FÖRENINGEN      HEMBYGDSGÅRDEN      PROGRAM     STYRELSEN     KONTAKT     BILDER FRÅN VERKSAMHETEN  2007-2018   LÄNKAR

, ,
Försommar med torpvandring, bussgäster och hemvändardag

Den första torpvandringen sydost om Boo har avverkats med ett tjugofemtal deltagare i vackert väder.

Vi har även haft grupper med bussresenärer på besök vid fyra tillfällen.  Beställda smörgåsar med kaffe och kaka var framdukat i skolan och man fick guidning där och i kyrkan. Stig M, Ingvar G och Lennart Ö har turats om att guida. Mycket intresserade gäster som förundrade sig över allt det vackra i Boo.

Hemvändardagen firades som vanligt på pingstdagen med gudstjänst i kyrkan och sedan kaffe och gemytlig samvaro vid skolan. Strålande sol även den dagen och återseendets glädje som vanlig stor runt borden på skolgården.

Vår fina planschutställning har funnits kvar under försommaren till allas glädje.

Här några bilder från försommarens tre evenemang.

Våra fikasugna bussgäster njöt av de goda smörgåsarna som serverades i skolsalen.
Den här dagen var det PRO-are från Kumla som besökte Boo skola och kyrka.
Skyltning av grunden efter Lövfallsstugan. Gunborg Sjökvist och Ingvar Gustafsson hjälptes åt.
Ämtstugans skylt avklarad.
Torpvandring ger aptit och man får naturligtvis en stunds trevligt samvaro när man intar sin matsäck.
Hemvändare i glatt samspråk vid kaffeborden.
Syskonen Elsie Karlsson och Kjell Everlid säger hej för den här gången. I bakgrunden Håkan Molin.

Text och bilder: Catharina Ingjald

Årsmötet 2018
Den 17 mars hölls föreningens årsmöte i Kyrkhaga.
Tyvärr mycket dåligt deltagande. Ingvar Gustafsson valdes till årsmötesordförande med Anders Jonsson som sekreterare. Det blev omval på alla styrelseposter men ett nyval gjordes, då vi beslutat att utöka styrelsen med en ordinarie ledamot.  Det blev Lennart Östman som valdes på ett år. Mötet avslutades med en gemytlig fikastund och dragning på lotteriet med kaffebordets vårblommor.
Ordförande var Ingvar och Anders var sekreterare
Kristina skötte köket
Två onsdagscaféer 2017
Två onsdagscaféer är avklarade. Tina med musikvänner inledde och bjöd på trevliga låtar som lockade ett femtiotal lyssnare. En kort regnskur gjorde att det blev kaffepaus i vårt tält. Andra onsdagen vandrade drygt femtio personer runt  på gamla Boo gård. Platserna där bl.a. smedjan, herrgårdslagårn med olika uthus legat besöktes. Smedstugan, Margretelund, missionshuset Gåvan och slutligen gamla småskolan passerades och kommenterades. Kennert Allansson och Ingvar Gustafsson guidade och flera av deltagarna hade minnen att berätta från de olika platserna.
Tina och hennes musikvänner
Kaffepaus i tältet
Bra dansmusik
Kulturvandring vid ån
Rolf Thorén berättade minnen
Stopp vid missionshuset Gåvan

Text och bilder: Catharina Ingjald

Nybyggnationen vid Boo skola 2015
Följ bygget i en bildserie >>>

Våren i Boo

Vårfors i Boo-ån

Påskliljecaféernas två helger är nu över med många besökare. Den fina utställningen av våra skolplanscher blev mycket populär, med många igenkännanden från folk som gick i skolan på 60-talet och tidigare, innan modernare undervisningsmaterial tog över. .
Här följer några bilder från påskliljecaféerna.
Mängder av planscher
En gammal skolbänk
 Planscher med domherrar och ekorrar
cc

Fina blommor på borden

Servering förberedd

De två sista onsdagscaféerna och sommarfesten 2017

Tove Widerberg och Hässleby -Anders drog över hundra besökare var på sina onsdagskvällar. Fina kvällar, bra musik och trevlig stämning! Säsongen i skolan avslutades sedan med sommarfest söndagen den 30 juli. Förutom servering och lotterier underhöll Jan Ingridz då med musik. Vi tackar nu våra trogna besökare för den här säsongen
Tove sjöng allt från Dan Andersson till Elvis. På begäran blev det en extra Elvislåt som avslutning.
Kaffekön blev lång på våra onsdagskvällar.
Hässleby-Anders tyckte publiken behövde röra på sig och drog en låt som passade till armuppsträckning.
Anders och hans syster Marianne spelade några fina låtar tillsammans på durspel.
Jan Ingridz med Jan och Ingrid i förgrunden.

Hemvändardagen 2017

Föreningens äldsta tradition, hemvändardagen, firades på pingstdagen. Den inleddes som vanligt med gudstjänst i kyrkan och sedan serverades kaffe med hembakat bröd i skolan. Dagen till ära var museet förnyat under temat försommarbröllop. Vi ordnar aldrig underhållning den här dagen, det är meningen att de närvarande ska hinna träffas och prata. Många har varit skolkamrater och det kan vara länge sedan man sågs och mycket kan ha hänt sedan sist. Här visas några bilder från dagen.

Skolkamrater har träffats igen
Glada hemvändare vid kaffebordet
Museet bröllopspyntat
,
Många att prata med före hemfärd
Du är besökare nr: (från 2010-04-20)

Enligt statistikkartan besöks sidan främst av svenskar, men även av många bosatta i Tyskland. Förvånande är att så många tittar in på sidan ända borta i Californien och t.o.m. i Brasilien.       Se kartan>>>

Enligt ett annat sätt att räkna besöktes sidan 25 051  gånger under 2017.

Medlem i föreningen blir du genom att sätta in 100 kr (familjemedlemskap 150 kr) på bankgirokonto 649-7648
De som har gamla bilder från Boo-Hjortkvarnsbygden; Låt oss få se dem!  Det är uppskattat av många.  Vi tar mycket gärna emot fler bilder
.  I Flera insända gamla bilder.
Några fina bilder från den gamla miljön på Boo. Bl.a dess trädgård.

Vi söker mer information om dem. Se här >>>

..
Kerstin Gunnarson med anor från Boo har lämnat ett knippe bilder och intressant text.
Sockenstugan med Kerstins far  och farmor på1930-40-talet
Se mer här >>>

Catharina Ingjald har lämnat in en bild från sitt barndomshem på 1940-talet, Klockargården i Boo.     Se här >>

Vi tackar också.....

Bernt-Olof och Inger Olsson som har lämnat konfirmationsbilder från anno dazumal. På bilderna finns bl.a. deras släktingar från Fågelhult i början av 1900-talet. Se här >>

Ingvar Boo är en återkommande leverantör av gamla fina bilder. Nu har Ingvar lämnat foton från Svalnäs från förra sekelskiftet, - och bifogar utmärkt text. Här ser du bilderna>>

Även Åke Edengren har lämnat in en mängd bilder. Se dem här >>

Läs vår tidning MOSIPPAN på nätet, nr 1, 2017 >>>

Tidigare nummer:

nr 1  2016  >>>

,nr 1,  2015 >>>

Boohästen, bygdens symbol och souvenir, tillverkas åter i Boo.

Det var på slutet av 1800-talet som leksakshästar började tillverkas i Pålsmossen.  Torpet uppodlades och stugan byggdes under 1850-talet av Anders-Petter Bror och hans hustru Sara-Lotta Olsdotter. Anders-Petter var en skicklig snickare som tillverkade tröskverk, möbler, husgeråd, vävstolar, likkistor och mycket annat. Även en och annan leksak blev det, bl.a. trähästar. Men sonen Axel tog snart över hästtillverkningen. Hans alster fick en stor kundkrets och några av hans hästar finns ännu kvar i bygden. Axel dog i Pålsmossen 1911.

Även på Boo slott finns en av Axels hästar kvar. Den är från Hugo och Carl Hamiltons barndom. På 1960-talet hittade friherrinnan Greta Hamilton den och fick idén till en souvenir och en nyproduktion togs upp av Örebro Läns Hemslöjd. Men den tillverkades utanför Boo socken under många år.

Från år 2008, efter ca hundra år, görs Axel Brors Pålsmossahäst åter i Boo. Det är nu Stig Malteskog i Fågelhult, Hjortkvarn, som efter sin pensionering som skogvaktare, tagit upp tillverkningen. Stigs Boohäst är en exakt kopia av torparens häst som finns på Boo slott.

Man kan köpa den hos Boo hembygdsförening eller av Stig Malteskog

Boo hembygdsförening har gett ut en enkel broschyr om Boohästen. Den följer med gratis vid köp av häst. Annars 10 kronor.

Stora stenen nere i slottsparken vid Boo

Hugo Adolf Hamilton lät framforsla och resa denna obelisk år 1859
Mer  information om stenen >>>
..här bröt man Kungsstenen ur klippan >>

Det kom ett brev med ett gammalt manuskript.  En historisk tillbakablick på den  kommunala utvecklingen av Boo socken, sammanställd av statarsonen Olle Johansson, född och uppvuxen på Boskulla ägor i Boo >>

MINNESORD  Birgitta Jonsson >>>

En vandring på Boo kyrkogård

En vandring mellan husen vid Boo slott

Höstpromenad vid Boo slott

Hjortkvarns centrum, snövintern 2010

Nybyggnationen vid Boo skola 2015.

Följ bygget i en bildserie>>

Du är besökare nr:  (från 2010-04-20)                                          Webbmaster                 Uppdaterad 2018-05-22   Statistik