Tema mat dagarna två i Hjortkvarn.

Lördagen den 26 och söndagen den 27 september gick i matens tecken i Hjortkvarn. Marknaden Naturens skafferi anordnades på lördagen av Hjortkvarns byaråd vid kvarnplatsen. Skolbarnen stod för kaffeservering i kvarnen och de sålde även egentillverkad sylt, saft, inläggningar, m.m. vid sitt stånd. Vid andra stånd kunde man handla bär, svamp, blommor, nykokta kräftor och mycket annat.Hembygdsföreningen sålde bl.a. bröd, växter och böcker. Den nya Boo-broschyren delades naturligtvis ut till utsocknes besökare.

På söndagen anordnades en höstfest i Forum som det här året blir 70 år. Carl-Hugo Hamilton berättade om husets tillkomst och historien om väggmålningarna som personer från trakten stått modell till. Trivselkören underhöll med schlagers och visor.

Efter kaffet intog dagens gäst Carl Jan Granqvist scenen. Han berättade om sitt matintresse som började med barndomshemmets kalas och fortsatte i Grythyttan där han bland annat deltog i grundandet av Restauranghögskolan och ansvarade för att bygga upp Måltidens hus. Just nu är han engagerad i Ny Nordisk Mat, ett projekt som ska utveckla hembygdens mat till gagn för småbrukare och för vår turism. Hans humoristiska sätt att kåsera lockade till många hjärtliga skratt men väckte även till eftertanke.

Hans Bengtsson och Catharina Ingjald avtackade Carl Jan med en korg fylld med läckerheter från gårdagens marknad.

Carl-Hugo Hamilton uppvaktades därefter för sina i dagarna fyllda 65 år med en DVD, framställd av Arne Holmer, med alla Boo-torpen ur Greta Hamiltons album.

Efter att man hurrat och sjungit för Carl Hugo avslutades den trevliga eftermiddagen.

Naturens skafferi i Hjortkvarn, lördagen den 26 september Carl-Jan i talarstolen