BILDER & AKTIVITETER  2015

2007      2008     2009   2010   2011    2012   2013    2014   2015
Årsmötet 2015 Påskliljecaféerna Nybyggnation vid Boo skola Torpvandring 9 maj Hemvändardagen 2015
Onsdagscafé med publikrekord Onsdagcaféer 2015 Säsongavslutning i Boo 2015 Torpvandringen 15 augusti Naturens skafferi 26 september
Julmarknaden

Onsdagscafé med publikrekord. 1 juli

Onsdagen den 1 juli var det premiär för sommarens onsdagscaféer. Carl-Gustafs orkester var kvällens underhållare. Alla njöt i fulla drag till fika och orkesterns härliga musik den här ljumma sommarkvällen. Vi hade beräknat det skulle komma ca 100 personer. Det kom många fler, ungefär 150.

Publiken strömmade till och stolarna fylldes snabbt

Dags att börja. Hans Bengtsson ska hälsa välkomna och lånar mikrofonen av Janne Einarsson, bandets saxofonist och sångare. Sven-Gustav Bock står klar att börja.

Orkesterns proffsiga sångare, Janne Einarsson och Sara Benckert, framförde en fin blandning av äldre och nyare låtar

Sommarens andra onsdagscafé, 8 juli, gick i skrattets tecken. Kalle Selander var kvällens underhållare. Magiska möten var hans tema och han berörde på sitt lättsamma sätt både vardagliga och ovanliga händelser i livet. Många mycket dråpliga. Det han berättade gav upphov till många skratt men även till eftertanke.
Här avtackas han av Hans Bengtsson
,

Tredje onsdagskvällen, 15 juli, hade vi besök av trubaduren Anders Stävarby. Han bjöd på en mycket uppskattad blandning ur den svenska visskatten till gitarr.

,
........ och fick många uppskattande applåder
,

Näst sista onsdagen, den 22 juli, gästade Sören Klingnéus oss.

Det var han som i sin forskning upptäckte att det tillverkats krigstrummor i Boo-bygden under 1600-talet. Han berättade nu var tillverkarna bodde, vad de hette, hur tillverkningen gick till och mycket annat omkring detta. En mycket intressant kväll!

Föreläsningen är slut och Sören, till vänster, samtalar med Anders Jonsson som nyss avtackat honom. I den röda boken ”Sköllerstabygden 3 ” som syns på fotot har Sören skrivit ett kapitel om trumtillverkningen i Boo.

,

Sommarens onsdagscaféer avslutades, som alltid, av Högsjö Brukssextett. Tyvärr blev det en inomhuskväll på grund av regn. Men det hindrade inte deras ”fans” att komma.

Här tackar Hans Bengtsson sextetten för fin musik och hälsar dem välkomna åter nästa år.
                                                                                                                                                                                      Text och foto: Catharina Ingjald