HEM     FÖRENINGEN     HEMBYGDSGÅRDEN     KALENDER       STYRELSEN      KONTAKT     BILDER OCH AKTIVITETER     LÄNKAR

BILDER & AKTIVITETER  2011

Bilder och aktiviteter tidigare år:

2007      2008     2009   2010   2011

Årsmötet 2011 Boohästen, tillverkas åter i Boo  Påskliljekaféet öppnade  den 16 april

Lyckad vårsäsong 2011

Avslutningsresa för torpcirkeln vårterminen 2011
Försommarevenemang Olas gäng den 13 juli Loppis och auktion 2011  Onsdagscaféer 2011 Sommarfesten
Studiecirkelns höstresa Julfint i museet

Studiecirkelns  höstupptakt 2011 - en resa i bygden.

Den 10 september gjorde en grupp cirkelmedlemmar en resa med lånad buss till Averby och Gamby med omnejd. Två stora gårdar där det finns, och har funnits, många olika byggnader av intresse. Vi började med Averbyområdet där bl.a. det gamla mejeriet med den vackra mejeristbostaden väckte intresse.

Vad står det i våra anteckningar om det gamla mejeriet i Averby? Som tur är har Kennert gjort kompendium med anteckningar och kartor.

Vi for vidare mot Gambyområdet. Vid Gambyberg intogs fika. Svalnäs, Brebol och Skrankebol besöktes sedan. Vid Skrankebol, en gång arbetarbostad till Iboholm, hittade vi rester efter den äldre huvudbyggnaden, som kallades Dagkarlsstugan, och Marias stuga.

Efter besök vid Bäckstugan och Ludvigsberg kom vi till Gamby gård. Där vandrade vi runt och Rolf Persson, som vuxit upp på gården, berättade om olika byggnader som nu är borta, och om folk och händelser.

Utefter vägen mot Hjortkvarn hittade vi sedan resterna av Lövelund, Haga och soldattorpet Gambystorp.  Vid Bro stannade vi och fick en beskrivning av var lagårdsbyggnaderna låg på 1870-talet. På den tiden gick det en väg där, över åkrarna, fram till Averby.

Innan vi skiljdes beslöt vi att börja cirkelkvällarna den 28 sept. 18.30 i Filadelfia Hjortkvarn.

Nöjda med dagen tackade vi Kennert Allansson, som ordnat dagens utflykt, och begav oss hem.

En solig fikastund vid Gambytorp.

Av Marias stuga vid Skrankebol ser man nu bara grundstenar, skorstensrester och en rostig ugnslucka. Stugan hade ett rum och farstu med jordgolv. Här bodde Maria Johanna Jansson ”Maja i Skrankebol” till sin död 1953.

Uppdaterad 2011-09-22      Webbmaster                                            Text och bilder:  Catharina Ingjald