BILDER & AKTIVITETER  2015

2007      2008     2009   2010   2011    2012   2013    2014   2015
Årsmötet 2015 Påskliljecaféerna Nybyggnation vid Boo skola Torpvandring 9 maj Hemvändardagen 2015
Onsdagscafé med publikrekord Onsdagcaféer 2015 Säsongavslutning i Boo 2015 Torpvandringen 15 augusti Naturens skafferi 26 september
Julmarknaden

Torpvandringen den 15 augusti

Den här dagen var det sex torp som skulle skyltas. Samtliga har en gång funnits i skogarna runt Deje, Två av dem kände ingen av oss till förrän vi behandlade det här området på studiecirkeln för några år sedan.  Birgitta Lantz hittade då Igelbo och Igelängen när hon sökte uppgifter i gamla husförhör. Övriga torp var Johanslund (Aron Boströms), Hagalund (Högens), Bäcktorp och Johannisberg (Humpen) som skyltades den här dagen.  Kennert Allansson ledde utflykten som hade ett tjugotal deltagare i det soliga vädret.

I Hagalund bodde f.d. korpralen Hög. Där livnärde han sig och sin familj på kolning. Han lär ha planterat många äppelträd vid stugan, vilket inte var så vanligt hos en torpare på den tiden.
Här är har deltagarna tagit kaffepaus i solskenet innan resterna av Bäcktorp ska skyltas.

Maj-Britt Karlsson, som vuxit upp i Deje, fick slå ner skylten vid Bäcktorp.

,

Igelängen låg i närheten av sjön Igeln och intill ”Potatisvägen” d.v.s. den gamla handels- och kyrkvägen till Svennevad. En tät granskogsplantering omger nu husresterna.

Text och foto: Catharina Ingjald