HEM     FÖRENINGEN    HEMBYGDSGÅRDEN    PROGRAM        STYRELSEN    KONTAKT    BILDER OCH AKTIVITETER     LÄNKAR

BILDER & AKTIVITETER  2017

2007      2008     2009   2010   2011    2012   2013    2014   2015    2016  2017
Påskliljecaféerna Torpvandringen den 6 maj Hemvändardagen 2017 Två onsdagscaféer Sommarens loppis
Sista caféerna & sommarfesten 2017 Torpvandringen den 19 augusti Julmarknaden 2017
Torpvandringen den 19 augusti 2017

Till vår glädje och förvåning kom ca 25 personer till mackplan i Hjortkvarn på morgonen efter en mycket regnig natt. Solen började skina och vice ordföranden Anders Jonsson hälsade välkomna innan vi satte ihop oss i bilarna och begav oss iväg. Torpgrunderna, sju stycken, som skulle besökas finns öster om väg 51 nära länsgränsen mot Östergötland. Ledare var som vanligt Kennert Allansson och fakta om torpen hade forskats fram av Birgitta Lantz.

Ett glatt gäng samlades på mackplanen i Hjortkvarn.

, . ,
 … och Anders hälsade välkomna.

Grunden av Ludderbygget, ute på ett hygge, var första stället att skylta. Här ser vi Ingvar, Lennart Ö och Kennert som förbereder skyltningen.

Här bodde ”Anna i Lucka”. Den här dagen intogs matsäcken hos henne.

Deltagarna står här där den smalspåriga järnvägen gått fram och lyssnar på Kennert.  Han berättade om Örmons stationshus och dess innevånare. Bara trappan finns kvar och en skylt slogs ner där.

Tydliga rester efter en backstuga, som vi vet låg på Emma ägor tror vi är Apelmon. Den kallades i kyrkböckerna även för Rågata en kort period

HEM                                                                           Webbmaster                                                                                      Text och foto: Catharina Ingjald