skola.jpg (29459 bytes)

BOO HEMBYGDSFÖRENING

HEM       FÖRENINGEN     HEMBYGDSGÅRDEN      KALENDER        STYRELSEN       KONTAKT     BILDER OCH AKTIVITETER       LÄNKAR

Verksamheten under föreningsåret 2008.

Årsmötet hölls den 9 mars i Kyrkhaga. Margaretha Hamilton avgick ur styrelsen. Solveig Andersson valdes till ordinarie ledamot och Ulla Kraftling nyvaldes till suppleant. Tage Aronsson visade sedan bilder från Hjortkvarns såg. Ett trettiotal medlemmar deltog.

I april hade föreningen i samarbete med studiecirkeln Pålsboda förr och nu samt hembygdsföreningarna i Svennevad och Sköllersta en gemensam monter på Förenings- och företagsmässan i Hallsberg. Man anordnade bl.a. en tävling där besökare för en tia kunde gissa vikten på en Boo-häst och ev. vinna den. Man visade även bildspel, bjöd på godis och delade ut det gemensamma programbladet.

Påskliljecaféet fick även detta år starta en helg tidigare än planerat på grund av den tidiga våren. Årets utställning var vackra och välgjorda vitbroderier. Andra helgen, som var ovanligt solig och varm, slogs rekord i antalet köande gäster. Birgitta kunde som tur var åka hem på söndagseftermiddagen och baka en plåt med mjuk kaka sedan vi fått förstärkning i köket. Senare fick ändå Gunvor och Kjell Johansson länsa sin frys på bullar och kakor samt baka kubbar för att rädda situationen. Stundtals var det nära kaos i vårt lilla kök den eftermiddagen.

På Pingstdagen firades traditionsenligt vår hemvändardag med gudstjänst i kyrkan och kaffe i kyrkskolan där försommarvärmen lockade de flesta att sitta ute. Som vanligt blev det många glada återseenden och ”kommer du ihåg?” Gärdsgården runt Margaretha Hamiltons lind hade blivit färdig dagen till ära. Dessutom hade

Lars–Olov Eriksson (Lasse i Deje) och Göran Andersson flyttat en gammal gul-svart vägskylt med namnet Deje från Brevensvägen till en plats framför museet. Nu står den där och pekar mot Deje som ligger rakt in genom skogen.

Cafésommaren har som vanligt lönat sig bra för föreningen trots att vi håller samma låga pris för kaffe med bröd som tidigare. Hantverksförsäljningen ökar för varje år till vår förvåning och naturligtvis till vår stora glädje.

Arkivdagar anordnades i samband med en caféhelg i juli. Tidningsreportage ur Gunnar Hjalmarssons efterlämnade samlingar visades. Ingrid Strömberg och Birgitta Lantz gav råd om släktforskning.

Sex onsdagscaféer har genomförts med blandad underhållning.

Sommarauktionen med loppis drog drygt 600 personer. Som vanligt var det Sören Johansson Svennevad som med sin skicklighet skötte klubban. Många bra utrop, med bl.a. fint Grytsglas och annat glas som dragplåster, hade vår duktige auktionsbas Stig Johansson och hans medhjälpare samlat ihop. Det var även fler loppisbord än vanligt. Mycket hantverk såldes under dagen och stora mängder kaffe med bröd gick åt. Tyvärr fick man avbryta två gånger för häftigt regn.

Sommarfesten firades traditionsenligt första söndagen i augusti med Christer Folkesson som underhållare.

Svarta åskmoln hotade i horisonten, men i Boo sken solen, så kaffet kunde intas utomhus innan man gick in och njöt av Christers blandade repertoar till gitarr.

En lördag i september bjöd föreningen alla som hjälpt till med sommarens caféarbete på smörgåstårta i kyrkskolan för att tacka gott samarbete den gångna sommaren.

Föreningen deltog även den månaden med försäljning av bröd, växter och böcker vid marknaden ”Naturens skafferi” på Kvarntorget i Hjortkvarn.

Höstfesten firades som vanligt i Kyrkhaga. Polisens förre presstalesman Göran Gunnarsson var inbjuden att kåsera om sitt liv som polis. Under en dryg timme fick de femtiotalet närvarande lyssna till intressanta och spännande skildringar av bovjakter varav flera utspelats sig i våra trakter. Dragning av tre lotterier och servering avslutade eftermiddagen.

Årets julmarknad anordnades som vanligt andra helgen i advent. Nytt för året var Birgitta Jonssons provsmakning och försäljning av hembakade Slottslimpor som förr bakades på Boo slott. Receptet finns med i den nyutkomna boken ”Baksidor” som även den såldes på marknaden.

Styrelsen riktar ETT VARMT TACK till alla som hjälpt till på olika sätt under föreningsåret! Utan er skulle inte våra evenemang gå att genomföra.

TACK också för gåvor av olika slag som under året skänkts till föreningen. Givarna är så många att vi här inte törs nämna några namn.

Margaretha Hamilton lämnade styrelsen efter många år. Hon är en av föreningens grundare och har varit ledamot i styrelsen alltifrån föreningens start i maj 1984. Här planterar hon tillsammans med ordföranden en lind invid hembygdsgården.

Uppdaterad 2010-09-21     Webbmaster